Andere informatie en diensten van de overheid: www.belgium.be

Onze eenheden

  1. 1 Wing, thuishaven Bevekom

    De Caiman NH90-helikopter (Tactical Transport Helicopter of TTH) voert opdrachten uit in binnen- en buitenland en staat onder meer in voor het tactisch troepentransport, vervoer van kleine gespecialiseerde eenheden, steun aan de gevechtseenheden van de Landcomponent en medische evacuaties. Onze A109-helikopters gebruiken we voor verkenning, observatie, personenvervoer, medische evacuaties en opleiding. Een recente opdracht voor de A109 is de Quick Reaction Heli (QRH) waarbij ze het luchtruim beveiligen, in het bijzonder tegen eerder traag vliegende vliegtuigen zoals ULM’s en drones.

    Op deze basis bevindt zich ook de onderhoudsplaats voor alle NH90 (TTH en NFH), de A109, Marchetti SF.260M/D, de Alpha Jet 1B en de Piper L-21B Super Cub.

  2. 10 Tactische Wing, Kleine Brogel

    De 10 tactische Wing in Kleine Brogel is een van de twee basissen voor de F16- gevechtstoestellen. De hoofdtaken van deze eenheid: voorbereiding en uitvoering van buitenlandse luchtgevechtsoperaties (air policing, luchtaanvallen,…), beveiliging van het Belgische luchtruim (QRA Quick Reaction Alert), en op de basis zelf, het onderhoud van de F16’s. Bovendien is ze ook verantwoordelijk voor de verdere opleiding van de F16-piloten.

  3. 15 Wing Luchttransport, Melsbroek

    De 15 Wing Luchttransport heeft de luchthaven van Melsbroek als thuisbasis. Onze opdracht: passagiers en vracht vervoeren naar de operatiegebieden en oefeningen met onze C-130 Hercules-vrachtvliegtuigen. Ook is er een zogenaamde ‘witte vloot’ ter beschikking. Die bestaat onder meer uit een Airbus A321, een Dassault Falcon 900 en Embraers ERJ 135/145 voor het vervoer van personeel en vip’s (waaronder het koningshuis).

  4. 2 Tactische Wing, Florennes

    De tweede thuishaven van onze F16’s bevindt zich in Florennes. Deze basis heeft dezelfde opdrachten als de 10 Tactische Wing in Kleine Brogel.

  5. 80 Unmanned Aerial Vehicle (80UAV), Florennes

    Het 80 UAV-squadron is gevestigd op de vliegbasis Florennes. De eenheid beschikt over onbemande vliegtuigen (UAV’s, drones) van het type B-Hunter om verkenningsvluchten mee uit te voeren. Vervolgens kan de controlekamer in realtime beelden en inlichtingen ontvangen. Dit is van belang tijdens operaties en voor onder meer toezicht op kustwateren in de strijd tegen vervuiling of opsporing van bosbranden en ter ondersteuning van de Douanediensten bij anti-smokkeloperaties.

  6. Air Traffic Control Center, Semmerzake ATCC (Gavere)

    Het Air Traffic Control Center (ATCC) in Semmerzake is het kloppend hart van de militaire luchtverkeersleiding. Het ATCC verzorgt de coördinatie tussen de burgerlijke en militaire luchtvaart. Daarnaast staat de eenheid ook in voor de opleiding van militaire luchtverkeersleiders. Bovendien staat het ATCC paraat bij vliegtuigen in noodsituaties en bij opsporingen. In de loop van 2019 verhuizen de militaire verkeersleiders naar Belgocontrol in Steenokkerzeel voor een betere integratie van de militaire en civiele luchtvaart.

  7. Aviation Safety Directorate, Bevekom

    Het Aviation Safety Directorate of kortweg ASD functioneert als raadgever op het vlak van vliegveiligheid en werkt rechtstreeks voor de Commandant van de Luchtcomponent. Safety first.

  8. 1 Wing, Antenne Koksijde

    De Sea King en Caiman NH90 (Nato Frigate Helicopter of NFH) staan in voor Search and Rescue (SAR) aan de Belgische kust. Deze helikopters worden ingezet voor dringend medisch transport, opsporing van drenkelingen en operationele ondersteuning van de Marine.

  9. CC Air, Bevekom

    Het Competentiecentrum Air (CC Air) is het opleidingscentrum van de Luchtcomponent. In Bevekom vindt de basisopleiding plaats voor het vliegend en niet-vliegend personeel. Na de militaire opleiding krijgt elk personeelslid hier een verdere gespecialiseerde vorming. Onze piloten leren er bijvoorbeeld de eerste knepen van het vliegen voordat ze naar het buitenland trekken voor hun verdere opleiding.

    De eenheid is ook verantwoordelijk voor de Air Cadets in Goetsenhoven en de militaire waakhonden en hondenmeesters.

  10. Control and Reporting Center CRC, Glons

    Vanuit een ondergrondse bunker in Glons controleert en beveiligt het CRC het luchtruim en rapporteert het rechtstreeks aan de NAVO, ook in vredestijd. Binnen het CRC bouwen onze luchtruimbewakingsoperatoren voortdurend een luchtbeeld op waarmee ze alle vliegbewegingen van burger en militaire toestellen binnen de verantwoordelijkheidszone identi ceren.

    Indien nodig zetten we onze gevechtstoestellen (gewapende F16’s) in bij een spoedinterceptie (QRA of Quick Reaction Alert) voor visuele controle. Om snel en e ciënt te reageren staan onze luchtgevechtsleiders 24 uur op 24 paraat!

  11. Meteo Wing, Bevekom

    Het weer heeft een grote invloed op militaire activiteiten. Slecht of onvoorspelbaar weer betekent mogelijk een groot gevaar voor het personeel en de uitrusting op het terrein. Daarom analyseren we voortdurend de toestand van de atmosfeer. Bovendien sturen onze weersvoorspellers ook burgerinstanties zoals de strooidiensten aan. Naast de staf en de meteorologische school in Bevekom, zijn er nog een tiental weerstations verspreid over heel België.

  12. ComOpsAir, Evere

    ComOpsAir is het operationele commando van de Luchtcomponent dat de eenheden aanstuurt en instaat voor de paraatstelling van de Luchtcomponent.

Lees verder

De vloot